Covid-19: L'expressió pràctica de tres mantres

Director general de la Fundació Privada Hospital Asil de Granollers

La Covid ha fet del 2020 un any difícil per a tothom, especialment per les persones que han emmalaltit, pels que no l'han pogut superar i per les seves famílies, i també per aquells que s'han hagut d'enfrontar a una malaltia que encara no coneixem prou bé per a combatre-la definitivament.

La pandèmia ha comportat, entre altres coses, l'expressió de 3 mantres en la gestió: l'organització s'uneix quan l'enemic és extern; la crisi ve després de la crisi; i en els límits apareix la capacitat real.

Ens va obligar a tots a organitzar-nos ràpidament per fer-li front, arribant a capgirar tot el centre i activant tota l'organització per donar-hi resposta. Es van realitzar innumerables accions com elaborar plans de contingència, anul·lar activitat programada no urgent, reconvertir espais, transformar maneres de treballar, cercar arreu els equipaments necessaris, reformular la comunicació entre pacients i familiars perquè des de la distància no perdéssim ni un àpex d'humanitat. Podríem seguir la llista d'accions, però, el més destacat de tot el procés és que tothom va bregar en la mateixa direcció, amb el mateix objectiu. Es posa de manifest el primer mantra: l'organització s'uneix quan l'enemic és extern.

Una vegada va passar la primera onada, es van desfer les accions que ens permetien multiplicar la capacitat dels centres. Entre elles, les dotacions de recursos humans. El cansament dels professionals i l'alt impacte emocional al qual han estat sotmesos durant mesos va mostrar el segon mantra: la crisi ve després de la crisi. Aquesta va fer una treva a l'estiu, però amb la segona onada s'ha tornat a fer latent, i probablement reapareixerà en els mesos vinents.

I finalment, hem vist que el sistema té una destacada resposta a l'estrès. Però hem estat molt a prop del límit. El nostre sistema sanitari s'ha vist forçat a fer coses que hauríem considerat impossibles de fer, hem tensat els límits i hem resistit la prova d'estrès. Però, tanmateix, cal millorar el sistema perquè les respostes no hagin de ser heroiques, sinó eficients, equitatives i de qualitat.

Per finalitzar el balanç d'aquest 2020 haig d'expressar el sentiment d'orgull per tots i cadascun dels professionals que formen part de l'hospital i l'agraïment per tota la feina que realitzen. Un agraïment que haig de fer extensiu a tota la ciutadania per la generositat que van demostrar en els moments més crítics.

L'hospital encara l'any vinent amb la il·lusió de començar les obres de les noves urgències i l’ampliació del nombre de llits; d'obrir l’edifici del carrer Girona i finalitzar l’obra de l’UCI, entre altres noves accions. Projectes emmarcats dins del Pla Estratègic de l'hospital que es trobarà a un pas d'assolir la transformació real del centre. Tot plegat per adequar els serveis a les expectatives de la nostra població.

Edicions locals