La nostra oportunitat
President de la Cambra de Comerç del Vallès Oriental
No estem passant un bon moment, però tampoc ens podem quedar mirant com passen les coses, sobretot perquè continuem tenint futur, i perquè estic segur que tothom vol que sigui el millor dels possibles. Pensant en el nostre Vallès, crec que hauríem d'intentar aprofitar les oportunitats que se’ns presentin per aconseguir aquest futur que volem.
Al nostre territori, tenim una instal·lació que molts altres territoris voldrien, i que hem de saber veure com una gran oportunitat i utilitzar en profit de la nostra gent: el Circuit.
El Circuit acull el gran premi d'F1, de MotoGP i de Superbikes, esdeveniments en l'àmbit internacional, que posen el Vallès Oriental i Catalunya al mapa mundial, i que altrament, i tot i que necessiten una aportació de la Generalitat de 6 milions d’euros anuals, tenen un retorn al territori en forma de despeses dels visitants de 292 milions d’euros i un retorn en forma d’impostos de 42 milions. També dona feina de manera directa o indirecta a gairebé 3.000 persones, la gran majoria vallesans.
Recentment, i després de quatre anys de gestions el Circuit ha aconseguit la consideració de “acontecimiento de excepcional interés público” per part de l’Estat Espanyol, el que fa que les entitats que l’esponsoritzen tinguin uns importats avantatges fiscals. Però encara que el Circuit per si mateix ja és una gran oportunitat per la Comarca, encara n’hi ha una de molt més gran que hauríem de saber aprofitar, que és el Pla de Desenvolupament Urbanístic del voltant del Circuit.
Aquest pla, que és dins els termes de Granollers, Montmeló i Parets, fa quatre anys que es va aprovar, i, al meu entendre, pot ser per la nostra comarca una oportunitat única de convertir-la en un pol mundial de la mobilitat sostenible i el sector de la tecnologia de la competició.
Aquest pla preveu espais per a la indústria, comerç, oficines, empreses tecnològiques, formació, lleure, esport i hoteleria. I que es pot fer amb això? Doncs ara deixeu-me imaginar el que.
M’imagino un museu nacional de Catalunya, dedicat a l’automoció de mobilitat i a la de competició, lligat amb una escola de formació de restauració de vehicles clàssics i perquè no, també de competició, lligada amb una activitat turística amb gent vinguda de tot el món, de lloguer de clàssics que faci visites turístiques i gastronòmiques a les nostres contrades, i que permeti la viabilitat econòmica de tot plegat. També veig un circuit de karts, potser elèctrics que pot ser pioner en aquest sector. Veig diverses empreses tecnològiques especialitzades en mobilitat, formant un potent hub per liderar el sector. I perquè no, també veig empreses dedicades al desenvolupament dels vehicles de l'F1, MotoGP i Fórmula E que volen ser dins la Unió Europea a partir del Brexit. I potser, fent un petit esforç, hi veig el departament d'investigació de vehicles elèctrics de Seat i algun altre fabricant.
Digueu-me somniador, però les realitats, molt sovint vénen dels somnis. I com es poden fer realitat? En primer lloc, ens ho hem de creure, creure que és possible, i que ara és el moment de treballar-hi. Ara podem fer que tot això passi. Ens ho hem de creure col·lectivament, però el que és absolutament necessari, és que el nostre Govern i les nostres administracions també s’ho han de creure, actuant amb decisió i rapidesa. Si som un País petit i per tant, econòmicament àgil, necessitem unes Administracions igualment àgils per no deixar escapar les oportunitats.
A la Cambra del Vallès Oriental, i amb tot el suport de La Cambra de Comerç de Barcelona estem convençuts que tenim davant una gran oportunitat per la nostra Comarca i per Catalunya. No la perdem.