La duplicació de la línia R3 comportarà l'enderroc d'una masia del segle XVII

Adif ha començat a notificar als propietaris de les finques afectades l'execució de l'expropiació dels terrenys

Societat

Can Rajol, a Llerona, serà enderrocada per permetre la duplicació de la via
Can Rajol, a Llerona, serà enderrocada per permetre la duplicació de la via

Xavier Lloreda

Els propietaris afectats pel futur desdoblament de la línia de tren R3 han començat a rebre la notificació de l'expedient d'expropiació forçosa de les seves finques per a la urgent ocupació de l'espai. Entre Parets i la Garriga són 310 finques, 108 de les quals són a les Franqueses i 86 a Granollers. A banda, hi ha ocupacions temporals de terrenys mentre durin les obres, que Adif té intenció de començar a executar aquest estiu en el tram entre les Franqueses i la Garriga.

Els propietaris franquesins, de fet, estan citats el 25 de gener a la tarda a l'Ajuntament per fer el lliurament de la documentació i formalitzar l'expropiació dels terrenys i construccions afectades.

Una de les finques que seran enderrocades per permetre la duplicació de la via és Can Rajol, una masia del segle XVII que forma part del pla especial de catàleg de masies i cases rurals aprovat per l'Ajuntament de les Franqueses fa dos anys. El catàleg posa en relleu el valor històric, ambiental i social de la construcció, mentre que en descarta els valors arquitectònic i paisatgístic. "El catàleg ja es va fer a mida amb la intenció que pogués ser enderrocada", denuncia Marta Lloret, caçadora de masies i impulsora d'un grup que promou la conservació del patrimoni. La casa està situada entre la via del tren i la carretera N-152, a l'esquerra del torrent d'Els Gorchs i a uns 100 metres al sud de la capella de Santa Digna.

Tècnics municipals i d'Adif han restat importància al valor arquitectònic de la masia, actualment en mal estat de conservació. L'alcalde de les Franqueses, Francesc Colomé, recorda que és Adif qui valora la importància de les construccions i apunta que, en aquest cas, l'administrador d'infraestructures ferroviàries "deu haver considerat que l'interès públic està per sobre del privat". Lloret, per la seva banda, assegura que "la casa s'ha anat degradant perquè fa temps que no s'ha rehabilitat ni s'hi ha invertit, perquè ja fa anys que s'esperava que arribés aquest final".

Per mirar de conservar la masia, els propietaris van proposar que la duplicació es fes a l'altre costat de la via, en terres de la seva propietat, però la fórmula es va descartar per la proximitat de la capella de Santa Digna, que en aquest cas es veuria afectada. "S'ha triat l'opció més còmoda i barata per desdoblar la via", lamenta Lloret, qui assenyala que també hi havia altres alternatives per duplicar aquest tram sense afectar les construccions existents. Per exemple, desplaçar tot el traçat uns metres cap a l'est, a l'altre costat de la carretera i més a prop d'Els Gorchs, una opció que els responsables de l'obra pública van descartar.

D'altra banda, el catàleg de masies i cases rurals de les Franqueses també inclou cinc arbres –quatre alzines i un roure martinenc– d'especial interès local situats al voltant de Can Rajol, que es mantindran. El grup que promou la conservació del patrimoni no ha descartat una mobilització per mostrar el rebuig a aquest tipus d'expropiacions que comporten la desaparició de construccions històriques.

Edicions locals