Sal-CUP demana la creació d'una Oficina Municipal d'Escolarització

El ple debat sobre els nivells de segregació escolar a les Franqueses

Societat, Política

El ple debat sobre la segregació escolar a les Franqueses
El ple debat sobre la segregació escolar a les Franqueses

El ple va tombar dijous una moció del grup municipal de Sal-CUP que instava a desplegar des d’ara i per al curs 2020-2021 un seguit de mesures d’urgència per evitar l’increment de la segregació escolar al municipi a causa de la crisi de la Covid-19. La proposta va rebre els vots favorables d'IEC i Sal-CUP, els vots contraris de JxLF i PSC i l'abstenció de Cs.

El text demanava establir un protocol i criteris clars i homogenis per a la detecció d’alumnes vulnerables, amb necessitats específiques de suport educatiu per raó socioeconòmica o d’origen i també alumnes amb necessitats educatives especials; augmentar la reserva de places per a aquests alumnes; estendre la reserva de places per a alumnes vulnerables com a mínim fins al desembre; i desplegar un dispositiu especial de detecció de tot l’alumnat vulnerable mitjançant la creació d'una Oficina Municipal d’Escolarització (OME).

També articular un dispositiu coordinat entre l’OME, l’Equip d’Assessorament i Orientació Pedagògic (EAP), els Serveis Socials municipals i la inspecció educativa per detectar els alumnes vulnerables o amb necessitats educatives especials; centralitzar les preinscripcions fora de termini i de matrícula viva a l'OME; activar amb urgència mecanismes d’orientació i acompanyament de les famílies en el procés de matriculació; i ajustar l’oferta de places al volum real d’alumnat previst per al curs següent.

I també reclamava elaborar i desplegar el Pacte Local Contra la Segregació Escolar del municipi amb el suport de forces polítiques i comunitat educativa, un pacte que ha de contenir mesures sobre planificació de l’oferta escolar, gestió de l’escolarització, acompanyament i orientació de les famílies o de millora de recursos i d'acompanyament als centres educatius amb més dificultats.

La posició dels grups municipals

L'equip de govern defensava les actuacions que es duen a terme en matèria d'educació des del consistori i apuntaven que les competències sobre aquesta qüestió corresponen al Departament d'Educació i les direccions dels centres. José Antonio Aguilera (PSC) assegurava que al municipi no hi ha sobreoferta de places –com assenyalava el text–, i Montse Vila (JxLF) recordava que l'Ajuntament ja manté oberta la matrícula viva fora de termini d'acord amb el programa Comunitat-Escola.

Rafa Bernabé, d'IEC, reconeixia la feina del consistori en matèria d'educació, però reclamava al govern que s'avingués a millorar i la creació d'una Oficina Municipal d'Escolarització, mentre que Amador Doncel, de Cs, apostava per millorar les condicions de treball als centres i per la creació de projectes singulars a les escoles, i defensava la llibertat dels pares i mares a triar l'escola dels seus fills.

Finalment, Maria Forns, de Sal-CUP, recordava que les Franqueses és un dels 12 municipis catalans que empitjoren progressivament des de fa 12 anys, i que està entre els 33 primers amb una alta segregació escolar sense tenir una Oficina Municipal d'Escolarització. "La xifra de segregació a les Franqueses és de 0,56, mentre que la mitjana catalana és del 0,30", deia Forns.

Edicions locals