La Generalitat prohibirà el trànsit de mercaderies perilloses per la ronda Sud

Un estudi del Servei Territorial de Carreteres xifra en 24.600 els vehicles diaris que circulen pel tram central de la via

Societat

Un camió amb càrrega perillosa circulant per la ronda Sud I Foto: @Urifc75
Un camió amb càrrega perillosa circulant per la ronda Sud I Foto: @Urifc75

La Generalitat prohibirà el pas de mercaderies perilloses pel tram central de la ronda Sud. Aquesta és una de les mesures que es prendran de manera immediata després de conèixer el resultat d'un estudi sobre la caracterització del trànsit que circula habitualment per la ronda i d'acord amb una de les reivindicacions de l'Assemblea Integradora Ronda i Sud de Granollers.

L'estudi, encarregat per l'Ajuntament a la Generalitat fa uns mesos, no només quantifica el nombre de vehicles que circulen per la ronda, sinó que, en part, analitza el recorregut que fan entre la C-17 i les sortides de la Roca, l'AP-7 o Cardedeu. Per fer-ho, es van instal·lar càmeres amb lectors de matrícules en quatre punts de la via entre el 20 i el 26 d'octubre i el 23 i 29 de novembre.

A grans trets, l'estudi assenyala que en dies feines circulen pel tram central de la ronda 24.600 vehicles diaris, dels quals 1.600 són vehicles pesants. D'aquests, 12.800 –el 50%– recorren la ronda en la seva totalitat, i uns 7.500 –el 30% del total– són vehicles de pas que no tenen relació amb Granollers i que es dirigeixen o provenen de la Roca o Cardedeu.

"L'entorn de la ronda té molta activitat comercial i de serveis, de manera que el volum de trànsit és propi de ciutats amb aquest dinamisme", diu Xavier Flores, director general d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat.

En el mateix sentit, el regidor de Mobilitat, Juanma Segovia, recorda que "a la ciutat hi ha altres vies amb un volum de trànsit també elevat, com els carrers Francesc Ribas, Girona o Torras i Bages, tots amb una intensitat superior als 12.000 vehicles diaris".

Pel que fa al pas de mercaderies perilloses, en poques setmanes se senyalitzarà la via per tal que no hi passin aquest tipus de camions, un percentatge mínim dels vehicles pesants que hi circulen però igualment perillós, especialment amb la presència de l'estació de mercaderies perilloses a pocs metres.

"És raonable que en un tram tan urbà no hi hagi lloc per aquest tipus de vehicles", diu Flores. La mesura anirà acompanyada d'un increment de controls policials per fer complir la normativa, i s'afegirà a altres intervencions que s'han dut a terme darrerament per pacificar el trànsit, com l'habilitació de dos nous passos de vianants semaforitzats a l'alçada dels carrers Mare de Déu de Montserrat i Pla de Baix.

Des de l'Assemblea Integradora Ronda i Sud de Granollers, la seva portaveu, Cati Manso, es mostra satisfeta però prudent per la prohibició de pas de mercaderies perilloses, i celebra també la instal·lació d'un nou pas semaforitzat a la rotonda de Lluís Companys, "una demanda de l'assemblea", diu.

Bona qualitat de l'aire

Un altre estudi presentat en relació amb la ronda és el de l’impacte del trànsit sobre la qualitat de l’aire. Segons Xavier Guinart, cap del Servei de Vigilància i Control de l’Aire de la Generalitat, “una estació mòbil situada d’octubre a desembre a tocar de la ronda ens va donar els mateixos nivells que l’estació fixa que hi ha a Francesc Macià”.

Segons Guinart, “en general els nivells són bons, ja que no se sobrepassa cap límit, tot i que en moments puntuals sí que ens preocupa l’elevat nivell de diòxid de nitrogen (NO2) i partícules en suspensió (PM10)”, admet.

 

 

Edicions locals