Adif licita la remodelació de les estacions de la R3 de Granollers i les Franqueses

L'actuació és prèvia al desdoblament parcial de la línia entre Parets i la Garriga

Societat

Adif licita la remodelació de les estacions de la R3 de Granollers i les Franqueses
Adif licita la remodelació de les estacions de la R3 de Granollers i les Franqueses

L'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) –organisme del Ministeri de Foment– va publicar dilluns al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) la licitació de la redacció del projecte constructiu i execució d’obres per remodelar les estacions de Granollers-Canovelles, les Franqueses, Parets i la Garriga de la línia R3 de Rodalies, així com les instal·lacions de seguretat i comunicacions d’aquest tram de la línia.

El pressupost de la licitació és de 10.945.817 euros i la durada del contracte es fixa en 89 mesos. Les empreses interessades poden presentar ofertes fins al 5 de febrer, i l'obertura de pliques està prevista per al 19 de març.

La remodelació de les estacions és un pas previ a l'esperat desdoblament de la via entre Parets i la Garriga, una actuació que, segons Foment, suposarà un increment del nombre de trens del 3% respecte a la situació actual.

El Ministeri de Transició Ecològica va aprovar al juliol la declaració d'impacte ambiental, i al setembre Adif anunciava el projecte constructiu per remodelar les quatre estacions, així com la relació dels béns i drets afectats pel projecte: l’expropiació de més de 18.000 metres quadrats de terreny –10.434 a Granollers; 1.481 a Canovelles; 595 a les Franqueses i 5.783 a la Garriga–.

També s’anunciaven ocupacions temporals de 1.251 metres quadrats i reserves de pas de 424 mentre durin les obres, que es faran en paral·lel a la supressió de passos a nivell a Granollers i la Garriga.

Pel que fa a l'entorn de Granollers-Canovelles, a més de la reforma integral de l'estació i de la renovació dels sistemes de senyalització, s’eliminarà un dels passos a nivell situats a l’entorn de Pastas Gallo, mentre que un altre s’adequarà per permetre el pas de persones i vehicles a través d’un pas soterrat, unes obres ja adjudicades fa uns mesos.

El projecte també inclou la connexió mitjançant un camí paral·lel al marge esquerre de la via entre Can Nicolau, a tocar a la serra de Ponent, amb Can Ninou, a la zona del Circuit, de manera que es connecti el camí de Can Esquella a un camí de serveis que dóna accés als habitatges de la zona.

El pas previ al desdoblament de la R3 també inclou l’adequació d’una zona d’aparcament al voltant de l’estació, que se situarà a l’espai on fins fa uns anys hi havia unes sitges, fet que permetrà la connexió directa amb el barri de Terra Alta, així com la construcció d’un pas soterrat per a vianants que permetrà una millor connexió amb el barri de Can Gili.

A les Franqueses, s’ampliaran les andanes fins a 210 metres de llargària i una amplada mínima de 3 metres. Es conservaran els traçats de les vies 1 i 2, renovant-ne les estructures però s’aixecaran les actuals vies 3 i 4 per deixar espai per al futur desdoblament de la línia. Es faran desaparèixer els actuals passos a nivell entre andanes i es crearà un pas inferior amb escales i ascensors.  També es tancarà l’accés a l’estació amb la instal·lació de torns per entrar-hi. Les actuacions a la zona de vies i andanes també suposaran la desaparició de l’espai d’horts que transcorre paral·lel al carrer d’Anna Maria Mogas.

A més, Adif construirà un pas soterrat que connectarà la carretera de Ribes i la zona de les antigues casernes militars de Corró d'Avall, es remodelarà l'edifici de l’estació, es milloraran els tancaments al voltant de l'estació i es renovaran els sistemes tècnics per garantir la seguretat en la circulació de combois.

Edicions locals