La UGT proposa que es bonifiqui 'al màxim' l'accés als llocs de treball en transport públic

El sindicat presenta un estudi sobre els costos directes i indirectes de desplaçar-se als polígons d'activitat econòmica

Economia

Vicenç Albiol i Afra Blanco, en la presentació de l'estudi
Vicenç Albiol i Afra Blanco, en la presentació de l'estudi

La UGT del Vallès Oriental va presentar dimarts un informe sobre les dificultats d’accés dels treballadors als polígons d’activitat econòmica de la regió metropolitana de Barcelona per la manca o deficiències del transport públic. L’informe ofereix dades de la despesa econòmica i de temps que suposa el desplaçament diari en transport públic i en vehicle privat a diferents polígons de la comarca, així com entre les diferents comarques de la regió metropolitana.

“Cada vegada hi ha deficiències més importants tant en la xarxa de transport públic per carretera com en la xarxa ferroviària”, deia Vicenç Albiol, secretari comarcal de la UGT del Vallès Oriental. “Els dos vallesos són un dels principals pols industrials i econòmics de Catalunya, i la connexió entre ells i amb Barcelona és molt deficitària”, insistia. “També hi ha molts problemes d’accessibilitat als polígons, on sovint la connexió amb transport públic és inexistent”.

Entre d’altres, la UGT critica que la xarxa de Rodalies a Catalunya sigui radial –que totes les línies passin per Barcelona–; que no hi hagi una bona connexió entre el Vallès Occidental, l’Oriental i el Maresme, per exemple; o que els combois de Rodalies adaptats per a persones amb mobilitat reduïda no passin mai a les hores d’entrada i sortida dels treballadors als llocs de treball.

“Cal implantar una línia orbital per connectar tota la regió metropolitana per fora de Barcelona”, indicava Afra Blanco, membre de l’equip de treball de la UGT que ha elaborat l’estudi. “També carrils bici als polígons, ben il·luminats i segurs, i estacions per a bicicletes al costat de les estacions més properes als polígons”. La UGT també reclama més línies de bus als polígons i “més inversió, tarificació i protecció de la xarxa de transport públic per part de la Generalitat, perquè no tot depèn de l’Estat”, deien.

Un cost massa elevat

Aquestes mancances fan que el temps que els treballadors destinen a desplaçar-se fins al lloc de treball sigui molt elevat, i “al treballador no se li contempla el perjudici social que li suposa anar a treballar”, deia Albiol. Blanco afegia que “és evident que ja no fem vuit hores de treball, vuit de descans i vuit d’oci, sinó que a les de treball cal afegir-hi el temps del desplaçament, que acostuma a ser molt elevat”.

Davant d’això, la UGT ha iniciat una campanya per pressionar les administracions perquè valorin la possibilitat de compensar els costos directes i indirectes que suposa desplaçar-se per anar a treballar, sobretot en els casos en què el disseny dels polígons no hagi previst una bona accessibilitat en transport públic.

En aquest sentit, la UGT proposa que es bonifiqui el màxim possible –"si pot ser al 100%"– el cost del desplaçament al lloc de treball. D’una banda amb la T-Treball, un títol que bonificaria l'accés al lloc de treball en transport públic, i d’una altra amb la T-Peatge, una mesura que suposaria, a la pràctica, aixecar barreres per als conductors que van o vénen de treballar. "No és un tema per a les grans companyies; hi ha moltes petites i mitjanes empreses i caldria que la mesura arribés a tothom”, deia el secretari comarcal del sindicat.

La UGT emmarca aquesta campanya en la futura entrada en funcionament de la T-Mobilitat, que integrarà els diferents títols de transport ja existents. Per això inicia ara un seguit de negociacions amb la patronal i les administracions per mirar d’aplicar la mesura. “Cal fomentar el transport públic i aquesta és una bona manera de fer-ho”, deia Albiol, qui aposta perquè la mesura s’apliqui com a acord de govern amb el màxim de suports possibles. “És una proposta innovadora per a la classe treballadora del món sencer", concloïa Blanco.

De Granollers a Can Magarola de Mollet, 517 euros al mes

Un dels exemples de la UGT pel que fa a temps invertit i costos per accedir al lloc de treball és el que relaciona Granollers i el polígon Can Magarola de Mollet. En aquest cas, segons dades de Google Maps, el treballador inverteix de mitjana 1 hora i 28 minuts –dels quals 50 minuts són a peu– en anar i tornar en transport públic del seu centre de treball a Granollers sense tenir en compte les possibles demores o incidències del mitjà.

Tenint en compte el cost indirecte per hora –13 euros com a preu estàndard–, el treballador inverteix en el trasllat aproximadament uns 19,50 euros diaris més el cost del bitllet de TMB zona 2, que en T-10 és de 4,02 euros.

Tot plegat fa que el cost d'anar i tornar de Granollers a Can Magarola sigui de 23,52 euros diaris. Així mateix, si es quantifica aquesta despesa en relació amb el guany diari del treballador, l’empleat perd diàriament el 22,61% del seu sou, i cada mes inverteix in itinere un total de 517,44 euros.

 

Edicions locals