'Granollers ha de tornar a ser el centre comercial de proximitat de la comarca'

Isabel Martín Santolaria Presidenta de l'associació de comerciants Gran Centre

Economia

Isabel Martín Santolaria, nova presidenta de Gran Centre
Isabel Martín Santolaria, nova presidenta de Gran Centre

Isabel Martín Santolaria té 47 anys i és advocada en exercici des del 1998. Col·legiada als il·lustres col·legis d'advocats de Barcelona (ICAB) i Granollers (Icavor), és membre de la junta de l'Associació d'Advocats de Víctimes d'Accidents de Catalunya (Adaviac). Des del 2003 treballa a Granollers, i des del març de 2020, en plena pandèmia, té despatx obert al carrer Barcelona, 21. Es tracta d'Advalorem Advocats, especialitzat en la defensa de víctimes d'accidents de trànsit i laborals, negligències mèdiques i incapacitats professionals. És membre de la junta de Gran Centre des de fa un any i mig i aquest març s'estrena com a presidenta de l'entitat, amb 250 associats, en substitució de Laura Sabatés.

–Venim d'un període de pandèmia que ha castigat molt el comerç local. S'està notant la recuperació?
–Aquest període ha comportat el tancament de molts negocis, però també l'obertura d'altres, i en aquests moments hi ha molt pocs locals disponibles al centre, cosa que és una bona notícia. La pandèmia també ha accelerat la digitalització d'alguns negocis, i s'han posat en marxa serveis, com el lliurament a domicili, que encara es mantenen. Sí que és cert, però, que han estat dos anys complicats per al comerç i els serveis locals, i els comerciants estan amoïnats per com evolucionarà el sector. Per això l'objectiu de Gran Centre és ara recuperar l'activitat i fer que Granollers torni a ser el centre comercial de proximitat de la comarca.

–Després de la pandèmia, ha canviat el tipus de negocis que hi ha al centre?
–Hi ha hagut canvis, però la majoria de negocis que han obert són petits i de proximitat. Els negocis de restauració i alimentació, els essencials que estaven oberts durant els mesos més durs de la pandèmia, van fer molta pinya a través de les xarxes socials, i això s'ha mantingut. I si entre tots fem pinya entre nosaltres, acabem donant més valor al comerç de proximitat.

–Com es pot cridar l'atenció de nous negocis i comerços perquè s'estableixin a Granollers?
–Volem ajudar els nous comerços i serveis a implantar-se a Granollers. Que sàpiguen on vénen, les característiques de la nostra ciutat i fer el centre atractiu per captar aquests nous establiments i, alhora, més visitants i clients. Per fer-ho hem pensat algunes accions que presentarem més endavant. Sobretot van en la línia de dinamitzar els espais que estan buits, fer-los més visibles per mostrar el potencial que tenen.

–L'Observatori dels Centres Urbans de la Fundació Comerç Ciutadà assenyala Granollers com una de les ciutats mitjanes de Catalunya amb més confiança inversora i dinamisme comercial.
–A través de la Fundació Comerç Ciutadà tenim informació valuosa de l'evolució del comerç a les nostres ciutats. Per exemple, cada any rebem un informe que mesura el nombre de persones que transiten pels principals carrers de la ciutat i el posa en relació amb els tiquets que es venen per sectors. Això ens ajuda a treure conclusions sobre la vitalitat del comerç que després podem compartir amb els associats per millorar el funcionament dels seus negocis.

–El comerç de Granollers és reconegut arreu i la marca Gran Centre té prestigi.
–Per això el repte és mantenir la potència d'aquesta marca, recuperar la relació personal i presencial entre socis, perquè actualment ja som més de 250 socis, i alhora créixer en nombre d'associats. Per fer-ho, també reforçarem la informació als nous possibles associats de tota la burocràcia que es necessita per poder instal·lar un negoci, per exemple en matèria de permisos, llicències d'activitats o subvencions.

–També aposteu per professionalitzar el comerç local.
–Sí. Per això ens hem proposat reforçar la formació dels socis per guanyar en professionalitat. Ara hem engegat la iniciativa Fem un cafè, unes trobades que fem per als associats dues vegades al mes, de 15 a 16 h, i en què abordem temes diversos del dia a dia i de la gestió comercial. Per exemple, fins ara hem tractat aspectes de màrqueting i digitalització, i aquest dijous fem una sessió sobre protecció de dades. La idea és proporcionar informació sobre molts temes que poden ser útils per a l'activitat del dia a dia dels comerços, i fer-ho amb les aportacions d'especialistes en diferents àmbits.

–Hi ha activitats que ja s'han convertit en un clàssic i que donen molta visibilitat a l'entitat i els comerços, com l'Open Night o la Gran Fira al Carrer.
–Les continuarem fent i també en farem de noves. Dissabte 19 de març, per exemple, hi haurà una nova edició de la Gran Fira al Carrer per liquidar els estocs d'hivern, amb més d'una seixantena de parades, i el segon semestre celebrarem una nova edició de la fira EcoGra. Abans, però, a mitjans de juny, recuperarem l'Open Night després de dos anys, una de les activitats més esperades que impliquen una gran inversió de temps, esforç i treball per part de molta gent. I aquest any, a més, volem que sigui més grossa i potent que mai, i per això oferirem als associats que puguin anar més enllà i que puguin donar més visibilitat al seu negoci de manera concreta.

–Granollers ha de tendir a tenir una única associació de comerciants?
–L'any passat, Gran Centre ja es va associar amb Comerç de Dalt, de manera que estem oberts a la col·laboració amb altres entitats, perquè al final tots perseguim el mateix objectiu. En tot cas, estic convençuda que la unió de tot el comerç del centre de Granollers tindria molta més força.

–Pot lluitar el petit comerç local contra el gran comerç electrònic?
–Els grans grups de comerç electrònic i les grans franquícies tenen un model de negoci diferent del comerç de proximitat que oferim a Gran Centre. Aquí donem més valor al tracte personal, la fidelització del client i la professionalitat del comerç de proximitat i de qualitat. I també a l'experiència de compra, perquè qui ve a comprar a Granollers ho fa també per passejar, menjar al restaurant o visitar la ciutat.

–Fa pocs mesos va entrar en funcionament la plataforma Granollerscomerç.cat, que permet al petit comerç local tenir presència a la xarxa.
–Digitalitzar un negoci i donar-se visibilitat a través de la xarxa és complicat. Per això oferim recursos, sobretot per als més petits, perquè tinguin més visibilitat i publicitat a través de l'associació. Només per això ja surt a compte ser soci de l'entitat.

–Quina valoració en feu?
–Les dades mostren un resultat molt positiu. De vegades costa de veure, perquè els clients no entren a les botigues dient que ha trobat el seu establiment en una plataforma o una altra. Però els informes de visibilitat indiquen que hi ha moltes cerques a Internet que van a parar a la plataforma Granollerscomerç.cat, i aquesta és justament la idea, que qui busqui un producte a la xarxa vingui a parar a Granollers. Aquesta és una estratègia més per recuperar els compradors de tota la comarca i fins i tot de fora.

Edicions locals