La ZBE, insuficient

Editorial

Granollers incompleix la directiva europea que obligava els municipis de més de 50.000 habitants a tenir una zona de baixes emissions (ZBE) aquest 2023. Amb tot, les ciutats que podran assumir-ho a curt termini són les menys, malgrat que l'arribada de fons Next Generations s'han utilitzat en molts casos per fer passes cap a aquesta ZBE. Europa també ha dictaminat que el 2025 els municipis de més de 20.000 habitants, com les Franqueses, també tinguin una ZBE, i el més calent és a l'aigüera.

L'endarreriment, però, no és només culpa dels ajuntaments –que potser s'han pres l'emergència climàtica amb menys urgència que la que el propi nom indica–, sinó, sobretot, és de les administracions supramunicipals, que reclamen als municipis mesures que impactaran directament sobre una ciutadania a la qual no se li està oferint una alternativa de transport i assequible.

I, a més, l'Agència Europea de Medi Ambient ja ha alertat que la ZBE no és suficient per reduir les emissions de CO₂. De fet, per reduir l'ús del vehicle privat cal una xarxa de ferrocarrils digne i la pacificació total dels carrers urbans.

Edicions locals