El canvi en la mobilitat

Editorial

Al desembre la Generalitat va presentar un pla director urbanístic dels pàrquings d'intercanvi modal entre vehicle privat i transport públic, que preveu dotar el Vallès Oriental de 3.626 places de pàrquing a tocar d'estacions de tren, de les quals 1.225 a Granollers i les Franqueses, disponibles per als usuaris del transport públic ferroviari. De fet, a Granollers Centre i a Bellavista hi ha iniciatives de park&ride, una xarxa que ara el Departament de Territori vol implantar arreu de l'àrea metropolitana de Barcelona.

Les iniciatives que potencien el transport públic i disminueixen l'ús del vehicle privat no només són un encert, sinó que són del tot necessàries en el context d'emergència climàtica. Però l'èxit de la xarxa de park&ride continuarà depenent de la qualitat i fiabilitat del transport públic.

Si es mantenen l'alt volum d'incidències a la xarxa ferroviària, les freqüències insuficients i els preus elevats en relació amb el servei –el parèntesi de gratuïtat del darrer trimestre de 2022 i 2023 a Rodalies té data de caducitat–, serà difícil convèncer l'usuari del cotxe a fer el canvi al transport públic.

Edicions locals