Phishing: què fer si som víctimes de la ciberdelinqüència?

Col·lectiu Ronda

Contingut patrocinat, Aparador

Phishing: què fer si som víctimes de la ciberdelinqüència?
Phishing: què fer si som víctimes de la ciberdelinqüència?

Anomenem phishing a les pràctiques il·legals de pirates informàtics per apropiar-se de dades personals i claus bancàries amb la intenció de suplantar la nostra identitat i atacar el nostre patrimoni. Un fenomen d’incidència creixent front a la qual cal conèixer els nostres drets com a consumidors i usuaris. Dit d’altra manera: què podem fer si som víctimes de la ciberdelinqüència i com ens en podem prevenir?

La paraula phishing abasta un ampli catàleg de pràctiques fraudulentes i sofisticades amb el denominador comú de pretendre «pescar» les nostres dades personals (d’aquí el verb anglès emprat per batejar-ho) per operar en nom nostre a través de serveis bancaris online i disposar a voluntat del nostre patrimoni.

Entre les tècniques emprades pels ciberdelinqüents, n’hi ha de més esteses i amb alguns trets comuns. Una d’elles és quan els pirates es posen en contacte amb nosaltres fent-se passar per la nostra entitat financera i ens sol·liciten un conjunt de dades de seguretat (números PIN, contrasenyes...) amb l’excusa de resoldre algun tipus de problema relacionat amb l’operativa del nostre compte, targetes de crèdit, etc. El problema és que ni la petició prové del banc ni la pàgina on se’ns adreça és la de l’entitat, malgrat que pugui semblar idèntica. En altres ocasions, la tècnica emprada pels hackers es fa a través del correu electrònic, per exemple, introduint programes informàtics maliciosos als nostres telèfons mòbils i equips informàtics des dels quals poden rastrejar la nostra activitat i enregistrar dades i contrasenyes sense que en siguem ni tan sols conscients.

Hi ha altres modalitats de phishing, però l’important és saber com actuar si n’hem estat víctimes. En primer lloc, si detectem operacions que no hem ordenat, cal contactar de forma immediata amb la nostra entitat perquè que anul·li el mitjà de pagament intervingut i generi al més ràpidament possible noves credencials de seguretat. Un cop realitzat aquest tràmit, hem d’acudir als cossos i forces policials per denunciar els fets, aportant tota la documentació i informació que sigui possible. I finalment, cal adreçar-se al servei d’atenció al client de la nostra entitat per reclamar la devolució dels imports corresponents a les operacions realitzades fraudulentament. És responsabilitat de l’entitat restituir aquests imports, tot i que cada cop és més freqüent que algunes entitats financeres defugin la responsabilitat. Però el cert és que la legislació vigent ho veu de forma ben diferent.

D’aquestes qüestions i de tots els dubtes que puguin sorgir per aquest delicte cada cop més estès en parlarem el dilluns vinent, dia 21 a les 18 h en una sessió informativa online que durà a terme l’advocat de Col·lectiu Ronda i expert en la matèria Òscar Serrano.

Podeu accedir a l’enllaç de la sessió clicant aquí.

Col·lectiu Ronda

Granollers
Pl. Josep M. Folch i Torres, 12, 1r C
Tel.: 93 870 87 42 · Fax: 93 860 01 66

Mollet
Rambla Nova, 26, 1r 
Tel.: 93 593 33 46 · Fax: 93 570 33 44

www.cronda.coop

Edicions locals