Primera sentència que condemna Triodos per la comercialització de CDA
Col·lectiu Ronda
Finalment, un jutjat ha dictat la primera sentència que condemna l’entitat neerlandesa Triodos Bank per no proporcionar als seus clients informació suficient sobre la naturalesa i els veritables riscos d’adquirir els Certificats de Dipòsits d’Accions (CDA) comercialitzats pel banc. La sentència, dictada a Navarra pel Jutjat de Primera Instància número 1 d'Iruña, obliga Triodos a retornar tots els diners invertits per la seva clienta en l’adquisició d’aquest producte financer juntament amb els interessos legals generats des del moment de la compra.
El passat mes de març, des d’aquestes mateixes pàgines del SOM, ja publicàvem un article on denunciàvem la situació de les més de 7.000 persones que a tot l’Estat (més de 4000 a Catalunya) han adquirit els CDA de l’entitat i que fa més de dos anys que no poden accedir als seus estalvis d’ençà que el mateix Triodos va decidir suspendre l’activitat del mercat intern on es gestionaven les ordres de compra i venda d’aquest producte. Una situació que resultava inimaginable quan aquests clients van comprar uns CDA que consideraven un producte absolutament garantit pel banc i que se’ls va assegurar que l’entitat recompraria en el moment que volguessin recuperar el valor de la inversió.
Per contra, el mercat on vendre els CDA continua suspès, Triodos s’ha desdit de posar en marxa el procés restringit i limitat de recompra que va anunciar a principis d’any i l’única perspectiva d’accés als seus diners pels tenidors de CDA és la futura i encara incerta creació d’un Sistema Multilateral de Negociació (SMN) on suposadament podran tornar a operar amb aquest producte, però sempre amb la certesa d’assumir enormes pèrdues en el valor de la seva inversió. Una perspectiva ben fosca per a unes persones que confiaven els seus estalvis a una entitat que pregona un model bancari allunyat de l’especulació i l’ànim de lucre habitual en el sector.
Sortosament, i malgrat que encara no és ferma, la sentència dictada pel jutjat navarrès alimenta l’esperança de totes les persones que des de fa mesos ens visiten per tal de reclamar judicialment la devolució dels seus diners invertits en CDA, ja que avala la tesi defensada pel nostre despatx que la informació proporcionada per Triodos era insuficient per poder preveure el risc que ha acabat materialitzant-se i s’ha alterat de forma substancial la naturalesa del mateix producte a conseqüència de la variació de les seves principals característiques i en la forma de relacionar-se amb el mercat per obtenir liquiditat. Circumstàncies que, en ambdós casos, conviden a considerar, tal com ha fet la magistrada, que s’han vulnerat greument els drets dels clients i les clientes que van confiar en Triodos a l’hora d’adquirir un producte que ha esdevingut un veritable parany pels seus estalvis.
Mercè Freiria
Advocada de Col·lectiu Ronda
Granollers
Pl. Josep M. Folch i Torres, 12, 1r C
Tel.: 93 870 87 42 · Fax: 93 860 01 66
Mollet
Rambla Nova, 26, 1r
Tel.: 93 593 33 46 · Fax: 93 570 33 44