Escola Rase: el futur és humà

Entrevista a Héctor Gil, impulsor de l'Escola Rase de Cardedeu, un model educatiu singular i amb voluntat transformadora

Aparador

Héctor Gil, a les instal·lacions de l'antiga fàbrica tèxtil Rase, que dona nom i on s'ubica l'escola
Héctor Gil, a les instal·lacions de l'antiga fàbrica tèxtil Rase, que dona nom i on s'ubica l'escola

L'Escola Rase de Cardedeu és un projecte pedagògic privat, impulsat per Héctor Gil, que va néixer fa dos anys i mig amb la voluntat d'oferir una proposta educativa singular, amb una metodologia única basada en tres pilars: esforç, millora i transformació. Amb un itinerari que va de P3 a Batxillerat, Rase cerca la potenciació d'habilitats "humanes" com el sentit crític, la creativitat, la cooperació i la comunicació, perquè l'alumnat pugui esdevenir agent de canvi, de transformació social. Això, sense menystenir la pròpia adquisició de coneixements, que s'estimula a partir d'un major vincle entre professor i alumne, gràcies a les ràtios reduïdes a un màxim de 16 alumnes per aula. En parlem amb l'Héctor Gil, artífex del centre.

–Com va néixer el projecte de Rase?
–Escola Rase neix de la voluntat de millora d’un equip docent i de la seva capacitat d’encarar el repte educatiu amb una mirada diferent. Des d’una escola concertada amb prop de 60 anys d’història, Escola Gilpe [al municipi vallesà de la Llagosta], i del seu procés d’actualització pedagògica ens plantegem com millorar els resultats del que fem.
–I aquests resultats us han avalat any rere any.
–Sí. Després de cursos assolint uns excel·lents resultats acadèmics i en competències bàsiques, decidim emprendre un projecte nou. Un projecte sense les limitacions de l’escola concertada, amb unes ràtios significativament reduïdes que permetin crear un millor vincle docent-alumne, introduir professionals estrangers per a l’adquisició natural de la llengua anglesa i potenciar al màxim matèries creatives com la música i el moviment a l’hora que desenvolupem el sentit crític amb tallers com el de filosofia. I tot això sense deixar de ser el que som: una escola catalana familiar i propera, però inquieta i oberta al món.
–I per què a Cardedeu?
–Des d'un primer moment Cardedeu ens va oferir la possibilitat d’un espai fantàstic per desplegar el nostre model d'escola, l'edifici de l'antiga fàbrica tèxtil Rase (d'aquí el nom). D’altra banda, i això és un tema personal, he pogut conèixer exalumnes de l’escola Belloch i apreciar la seva capacitat crítica, creativa i emprenedora. Aquell projecte ha esdevingut per a mi un referent educatiu inquiet i inspirador en haver marcat en positiu a diverses generacions de vallesans.

"El sentit crític, la creativitat i la comunicació són eines necessàries per esdevenir agent de canvi des de l'àmbit que triï cadascú”

–La vostra proposta pedagògica és disruptiva. Quina és la vostra metodologia i els vostres factors diferenciadors respecte d’altres centres?
–Més que disruptiva jo diria eficaç. Tot i treballar els primers anys en immersió en llengua anglesa amb professorat nadiu, ens definim com a escola catalana. Seguim el curriculum català perquè nosaltres també creiem que l’aprenentatge ha de ser vivencial i competencial per ser significatiu. El que no creiem adequat són els recursos que s’hi dediquen per aconseguir-ho. Si volem treballar significativament hem de treballar des de l'emoció, i això vol dir crear vincle alumne-docent. Com més alumnes per cada docent hi hagi a l'escola es fa més difícil arribar a aquesta connexió per abastir la singularitat de cada alumne. D'aquí la importància d'unes ràtios més reduïdes.
–Una fórmula que considereu vigent per a tota l'etapa formativa que cobriu?
–Seguint la seqüència pedagògica, aquest vincle ha de generar experiències rellevants per a cada alumne, que des de la seva individualitat comparteix amb els iguals, i és en aquest procés de comunicació on es crea el coneixement. I aquest esquema és vàlid des de P3 fins al Batxillerat.
–Defenseu la tríada esforç-millora-transformació, i feu èmfasi en l’aprofundiment de les habilitats netament humanes com a garant d’aquesta capacitat transformadora.
–Si se'm permet recuperar la reflexió d’en Duran Farell, un vallesà de referència, podem dir que "el futur és la ruptura creativa del present". Si des de la nostra feina docent no som capaços de generar persones d’impacte que millorin i transformin aquest present, no haurem aconseguit el nostre objectiu. El sentit crític, la creativitat i la comunicació són necessàries per esdevenir agent de canvi, agent transformador de l’àmbit que cada persona triï. Pot ser l’àmbit professional o el científic, però també el social o l’artístic. Transformar és una actitud a la qual l’ésser humà no pot renunciar. És la forma valenta de l’esperança.

"El vincle alumne-docent ha de generar experiències rellevants i en aquest procés es crea el coneixement; això és vàlid de P3 a batxillerat"

–Doneu al fet d’educar una connotació que va més enllà de l’adquisició de coneixement. Una voluntat transformadora que lligueu a l’humanisme i a la contribució des del progrés individual al progrés col·lectiu i social.
–És que no pot ser d’altra manera, el coneixement també té una vessant ética, de compromís. De res serveix saber si no sabem “per a què”. De fet el coneixement més important és aquest “per a què”. I això també s’educa i s’exercita. I retornant a l’esquema bàsic de l’aprenentatge, és quan compartim el fet individual, quan el comuniquem i el confrontem a les altres individualitats quan generem el coneixement. Així, en origen, l’aprenentatge, és col·lectiu. I si és col·lectiu, no ha d’estar al servei del grup?
–Detalla’ns amb quines eines compteu per desenvolupar aquest ambiciós projecte.
–Els recursos més importants són la il·lusió i les ganes d’un equip de professionals que va més enllà de l’educació. Som mestres, però també som psicopedagogs, músics, artistes, filòsofs o sociòlegs. I ens agrada veure l’educació, també amb aquestes mirades.

PROGRAMES I SERVEIS
Escola Rase es fonamenta en tres pilars: l'aprenentatge viu, que es basa en construir coneixement des de l'experiència, l'emoció i el vincle; els grups reduïts, que permeten atendre la singularitat de cada infant i família, i la immersió en anglès, a través de professorat nadiu.

Entre els programes i serveis que ofereix Rase hi ha Music&Movement, que comprèn expressió corporal, emocions i ritme, amb introducció al llenguatge musical; Swimming, un dia per setmana en horari escolar; Back2Nature, projecte de contacte amb la natura i els animals; Jolly Phonies, aprenentatge de lectoescriptura en llengua anglesa; i Canteen, on equip i infants dinen plegats. Al juliol s'ofereix el Summercamp, i es facilita la conciliació (sense cap cost afegit) amb el servei Flexitime, de 8 a 9 h i de 16.30 a 17.30 h. El nou curs 2022-23 s'iniciarà el 5 de setembre, ja amb un grup de primer de Primària. Ja són 40 les famílies que formen part d'aquest projecte que naixia al setembre de l'any 2019.

Per a visites personalitzades podeu accedir en aquest enllaç.

Escola Rase
Av. Jaume Campmajor, 9 · CARDEDEU
www.escolarase.cat · info@escolarase.cat · Telèfon i whatsapp 639 24 54 52

Edicions locals